Українська
Українська
English
Анотації

Симоненко Олександр Вікторович, Андрушко Дмитро Володимирович

Математична модель управління чергами на маршрутизаторах телекомунікаційної мережі на основі оптимального агрегування потоків і розподілу пакетів за чергами

Отримала подальший розвиток потокова модель управління чергами на маршрутизаторах телекомунікаційних мереж на основі оптимального агрегування потоків і розподілу пакетів по чергах. Новизна моделі полягає в тому, що при розподілі потоків за чергами здійснюється їх агрегування на основі порівняння класів потоків і черг в ході аналізу множини класифікаційних ознак. Крім того, в моделі збережено важлива властивість щодо реалізації вимог концепції Traffic Engineering Queues, пов’язане із забезпеченням збалансованої завантаженістю черг по їх довжині.

Ключові слова: маршрутизатор, інтерфейс, черги, управління, агрегація


Simonenko Olexandr Viktorovych, Andrushko Dmytro Volodymyrovych

Mathematical model of queue management on routers telecommunications network based on optimal flow aggregation and allocation of packets by queues

It was further developed the flow-based queue management model on telecommunication networks routers based on optimal flow aggregation and packets distribution in queues. The novelty of the model is that with flows distribution in queues it is carried out its aggregation based on flows and queues classes comparison within the analysis of the set of classification indicators. In addition, the model saved an important feature with respect to the implementation of the requirements of the Traffic Engineering Queues concept, related to ensuring a balanced queues workload along their length. Using the proposed model allows to optimize the process of flow aggregation, distribution of packets in separate queues and allocation of interface throughput for queues, giving the solution a high level of consistency. Results of the research confirmed the efficiency of the proposed model and its effectiveness in terms of correct solution of queue management problems. Flows aggregation process optimization depending on the ratio of the number of flows and queues as well as their classes allows to reduce the number of supported queues from 15-18% to 25-33% without reducing the level of quality of service differentiation of users flows, which helps to reduce the time for packets processing on the interface and minimization of the end-to-end packet delay within the network in a whole.

Keywords: router, interface, queue, management, aggregation


Симоненко Александр Викторович, Андрушко Дмитрий Владимирович

Математическая модель управления очередями на маршрутизаторах телекоммуникационной сети на основе оптимального агрегирования потоков и распределения пакетов по очередям

Получила дальнейшее развитие потоковая модель управления очередями на маршрутизаторах телекоммуникационных сетей на основе оптимального агрегирования потоков и распределения пакетов по очередям. Новизна модели состоит в том, что при распределении потоков по очередям осуществляется их агрегирование на основе сравнения классов потоков и очередей в ходе анализа множества классификационных признаков. Кроме того, в модели сохранено важное свойство относительно реализации требований концепции Traffic Engineering Queues, связанное с обеспечением сбалансированной загруженностью очередей по их длине.

Ключевые слова: маршрутизатор, интерфейс, очереди, управление, агрегирование

Стаття